یزدفردا -خبرنگار یزدفردا -مسعود میرجلیلی :محمود عظیمی نیا فرماندار یزد در نشست هيات امناي موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده که پس از وقفه‌اي چند ماهه برگزار شد گفت : اين جلسه در جهت تقويت موزه حيدر‌زاده و هم‌زمان با نزديك شدن به ايام نوروز برگزار شده و سعي بر اين است كه با توجه به ايام نوروز مسافران زيادي از اين موزه بازديد كنند و موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده تنها موزه تخصصي سكه در سطح كشور و هم‌چنين اولين موزه‌اي است كه به صورت هيات امنايي اداره مي‌شود.


رييس هيات امنای موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده در ادامه افزود : اقدام آقاي حيدرزاده براي جمع آوري سكه‌هاي ارزشمند دوره‌هاي مختلف كه "با عشق جمع آوري شده‌اند قابل تقدیر و ستودنی است و چند سالي است كه اين موزه آغاز به كاركرده و هرچند برخي مسائل جنبي نيز داشته اما سازمان ميراث فرهنگي استان براي برطرف كردن مشكلات آن اهتمام دارد و اعضاي هيات امناي اين موزه تحسين برانگيز را نمايندگان آموزش و پرورش، ‌اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداري یزد و سازمان ميراث فرهنگي يزد تشکیل میدهند .


عظيمي‌نيا در پایان خواستار گنجاندن برنامه بازديد اين موزه در برنامه‌هاي فوق برنامه دانش‌آموزان و شناساندن و تبليغ بيشتر براي اين موزه جهت استقبال هرچه بيشتر مسافران نوروزي شد.


در ادامه حيدرزاده، مسوول موزه با گله‌مندي از مسوولين خواستار توجه بيشتر به موزه شد و در خصوص اجرايي نشدن كامل مصوبه سر در ورودي موزه و ساماندهي آن، انتقاد كرد.


همچنین رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده تنها موزه تخصصي سكه نه تنها در استان بلكه در كشور است و براي استان و سازمان ميراث از اهميت بالايي برخوردار است و نكته جالب اینکه اين موزه اولين موزه در سطح كشور است كه به صورت هيات امنايي اداره مي‌شود و اين در حاليست كه اخيرا سازمان ميراث فرهنگي به اين فكر افتاده كه موزه‌ها را به صورت هيات امنايي اداره كند و از اين بابت استان يزد بسيار جلوتر عمل كرده است و رييس هيات امناي موزه حيدرزاده طي اساسنامه فرماندار وقت شهرستان يزد و دبير هيات امنا سازمان ميراث فرهنگي استان می باشد و یکی از محاسن اداره كردن موزه به صورت هيات امناييُ هزينه كرد سريع و بدون مانع اعتبارات است.


عزيزالله سيفي در ادامه افزود: متاسفانه آمار بازديد كننده موزه در ايران نسبت به نرم جهاني بسيار پايين است، بنابراين مشكلاتي براي موزه به وجود مي‌آيد و از عوامل كم بودن بازديد كننده موزه‌ها عدم اطلاع رساني به خصوص از سوي رسانه‌ها و عدم فرهنگ سازي و معرفي موزه‌ها را می توان نام برد و درخصوص موزه حيدرزاده سعي بر آن بوده كه سازمان هزينه‌هاي جاري موزه از قبيل آب و برق و هم‌چنين مرمت‌هاي جزئي را پرداخت كند. و اجراي طرح توسعه موزه با هزينه كرد 11 ميليون تومان در دست اقدام میباشد که در حال حاضر احداث ويترين‌ها در حال انجام است و درخصوص سر در ورودي موزه که مورد انتقاد آقای حیدر زاده هم بود ُ اقدامات ابتدايي و ظاهري آن تاحدودي انجام گرفته اما نقشه اجراي آن به طور كامل عملي نشده كه اقدامات لازم براي اجراي آن انجام خواهد شد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد هم‌چنين از اطلاع رساني اين موزه در موارد مختلف از جمله كتاب پرديس، چاپ نقشه و سي دي توزيع شده در كشور حتي به زبان لاتين و هم‌چنين در سايت سازمان ميراث فرهنگي يزد كه يكي از پر بازديدكننده ترين مطالب می باشد، خبر داد. 

در ادامه نشست علی اضغر حسینیان نماينده آموزش و پرورش خواستار تجليل از كساني همچون حيدرزاده براي جمع آوري اين مجموعه ارزشمند شد. وي هم‌چنين جاي مسائل آموزشي را در موزه براي دانش آموزان بازديد كننده خالي دانست.
امیری نماينده شهرداري یزد نيز به حضور بازنشستگان در اين موزه اشاره كرد و خواستار برگزاري نشست مشترك درخصوص اطلاع رساني موزه با اعضاي شوراي شهر و شهردار يزد شد كه فرماندار يزد نيز از برگزاري نشستي در روزهاي آينده با اعضاي شوراي شهر خبر داد.


شایان ذکر است در این جلسه آقایان محمود عظیمی نیا فرماندار یزد - عزیزالله سیفی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد - عباس امیری معاون شهردار یزد - محمد حسین میرزا رجبی معاون فرماندار یزد - علی اصغر حسینیان مشاور و نماینده رییس آموزش و پرورش استان یزد - علی اکبر کاظمی معاون ریاست سازمان میر اث فرهنگی و گردشگری استان - محمد ناصر حیدر زاده مدیریت داخلی موزه - عبدالحسین کریم زاده رییس روابط عمومی فرمانداری یزد - حسین حیدر زاده ریاست موزه حیدر زاده و جمعی از خبرنگاران رسا نه های استان حضور داشتند ....... اما نماينده‌اي از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كه از اعضاي هيات امنا است، حضور نداشت.

گزارش تصویری از جلسه هیئت امناء موزه واشیاء داخل موزه مردم شناسی و سکه حیدرزاده یزد :

عکس :مسعود میرجلیلی

 

 

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا